KNS’ medieteam er på plass i Barcelona der gigantregattaen America’s Cup nå går inn i sluttfasen.
Helt siden august har den katalanske storbyen vært preget av America’s Cup-sirkuset, der det har blitt konkurrert i Youth America’s Cup, Women’s America’s Cup, og utfordrerserien (kvalifisering til hovedregattaen America’s Cup).
I utfordrerserien kjempet milliardteamene Ineos Storbritannia, Allinghi Red Bull Racing, Luna Rossa Prada Pirelli, NYYC American Magic og Orient Express Racing Team om retten til å møte tittelforsvarer Emirates Team New Zealand i finalen. Britene fra Ineos vant utfordrerserien, og det er kampen mellom britene og new zealanderne som nå utkjempes i Middelhavet.
Frem til onsdag 16. oktober ble det seilt fire finalerace, der tittelforsvarer New Zealand vant alle sammen. De ledet dermed 4-0 i regattaen frem til denne onsdagen. Førstemann til sju seiere vinner verdens gjeveste regatta, og kan ta med seg pokalen «The ugly mug» med seg hjem. Det store spørsmålet var om Ben Ainsley og britene kunne redusere stillingen onsdag 16. oktober, eller om Peter Burling og hans team skulle øke ledelsen og ta et langt steg mot en ny America’s Cup-triumf.
Ben Ainsley og britene slo tilbake
Men denne dagen var engelskmennenes. Ainsley og hans fem medseilere leverte i det femte racet og reduserte New Zealands ledelse til 4-1. Siden det var Storbritannia som vant femte race, ble det også et sjette race samme dag. Også her vant Storbritannia, som dermed har meldt seg skikkelig på igjen i tittelkampen, med 4-2. Torsdag 17. februar er det hviledag, før lagene igjen barker sammen fredag.
Verdens eldste sportstrofé
America’s Cup er det ypperste av internasjonal racing, og kan dateres helt tilbake til 1851, og det ikoniske trofeet «The ugly mug» er regnet som det eldste trofeet i internasjonal idrett.
At America’s Cup nå arrangeres i Europa og Spania tilhører sjeldenhetene. Riktignok skal vi ikke lengre tilbake enn i 2010 sist regattaen var i Europa, i Valencia litt lengre sør for Barcelona. Men de foregående regattaene har stort sett foregått i USA eller Oceania.
Gjennom månedene America’s Cup har pågått i Barcelona har arrangementet virkelig satt preg på den katalanske storbyen. En egen Race Village er etablert i havneområdet, der også teamene har hatt sine baser. I Race Village finner man alt fra mediesenter, restauranter, skjenkesteder, offisielle America’s Cup-butikker som selger merchandise, og annet som hører til.
Arrangementet engasjerer ikke mindre enn 2.300 frivillige. Den økonomiske påvirkningen arrangementet har på byen er estimert til én milliard euro. America’s Cup har direkte og indirekte skapt ca, 19.000 jobber.
Det er estimert et publikum på rundt 1,2 milliarder TV-seere, og 10 millioner via live streaming. Mer enn 600 medier dekker America’s Cup. Reklameverdien og markedsføringseffekten for byen er enorm.