Søk
Close this search box.

America’s Cup finaleuke

KNS’ medieteam er på plass i Barcelona der gigantregattaen America’s Cup nå går inn i sluttfasen.

Helt siden august har den katalanske storbyen vært preget av America’s Cup-sirkuset, der det har blitt konkurrert i Youth America’s Cup, Women’s America’s Cup, og utfordrerserien (kvalifisering til hovedregattaen America’s Cup).

I utfordrerserien kjempet milliardteamene Ineos Storbritannia, Allinghi Red Bull Racing, Luna Rossa Prada Pirelli, NYYC American Magic og Orient Express Racing Team om retten til å møte tittelforsvarer Emirates Team New Zealand i finalen. Britene fra Ineos vant utfordrerserien, og det er kampen mellom britene og new zealanderne som nå utkjempes i Middelhavet.

Frem til onsdag 16. oktober ble det seilt fire finalerace, der tittelforsvarer New Zealand vant alle sammen. De ledet dermed 4-0 i regattaen frem til denne onsdagen. Førstemann til sju seiere vinner verdens gjeveste regatta, og kan ta med seg pokalen «The ugly mug» med seg hjem. Det store spørsmålet var om Ben Ainsley og britene kunne redusere stillingen onsdag 16. oktober, eller om Peter Burling og hans team skulle øke ledelsen og ta et langt steg mot en ny America’s Cup-triumf.

Ben Ainsley og britene slo tilbake

Men denne dagen var engelskmennenes. Ainsley og hans fem medseilere leverte i det femte racet og reduserte New Zealands ledelse til 4-1. Siden det var Storbritannia som vant femte race, ble det også et sjette race samme dag. Også her vant Storbritannia, som dermed har meldt seg skikkelig på igjen i tittelkampen, med 4-2. Torsdag 17. februar er det hviledag, før lagene igjen barker sammen fredag.

Peter Burling i Mixed Zone (@ Ian Roman / America’s Cup)
Skipper Ben Ainslie hos Ineos var meget fornøyd i pressesonen etter at Ineos Britannia vant to race, og har nærmet seg Emirates Team New Zealand (@ Christian Ruscetta / KNS)
Ingen tvil om hvem som var «kongen» av mixed zone etter at Storbritannia hadde slått knallhardt tilbake i America’s Cup (@ Christian Ruscetta / KNS)
Fra pressebrief med Race Managment før femte race onsdag 16. oktober (@ Christian Ruscetta / KNS)
Fullstendig stinn brakke på alle fanzoner med storskjerm under regattaen onsdag 16. oktober. Bare i Race Village er det tre slike storskjermsoner. Ellers sendes regattaen på storskjermer overalt andre steder i byen (@ Christian Ruscetta / KNS)
Emirates Team New Zealands base i Barcelona havn. Det mangler ikke på verken fasiliteter eller volum (@ Christian Ruscetta / KNS)
Ineos Britannias base ligger på andre siden av havnebassenger for New Zealand-basen (@ Christian Ruscetta / KNS)
«Alt» av ferger og større båter har blitt omgjort til publikumsbåter i den katalanske havnebyen. En time før regattastart var det lange køer for å bli med ut. Her en av flere fergesteder langs havnen (@ Christian Ruscetta / KNS)

Verdens eldste sportstrofé

America’s Cup er det ypperste av internasjonal racing, og kan dateres helt tilbake til 1851, og det ikoniske trofeet «The ugly mug» er regnet som det eldste trofeet i internasjonal idrett.

At America’s Cup nå arrangeres i Europa og Spania tilhører sjeldenhetene. Riktignok skal vi ikke lengre tilbake enn i 2010 sist regattaen var i Europa, i Valencia litt lengre sør for Barcelona. Men de foregående regattaene har stort sett foregått i USA eller Oceania.

America’s Cup-trofeet «The ugly mug» er på plass i Costa Brava, her fotografert ved Palamós, Castell de Sant Esteve (@ Jan Latussek / America’s Cup)

Gjennom månedene America’s Cup har pågått i Barcelona har arrangementet virkelig satt preg på den katalanske storbyen. En egen Race Village er etablert i havneområdet, der også teamene har hatt sine baser. I Race Village finner man alt fra mediesenter, restauranter, skjenkesteder, offisielle America’s Cup-butikker som selger merchandise, og annet som hører til.

Arrangementet engasjerer ikke mindre enn 2.300 frivillige. Den økonomiske påvirkningen arrangementet har på byen er estimert til én milliard euro. America’s Cup har direkte og indirekte skapt ca, 19.000 jobber.

Det er estimert et publikum på rundt 1,2 milliarder TV-seere, og 10 millioner via live streaming. Mer enn 600 medier dekker America’s Cup. Reklameverdien og markedsføringseffekten for byen er enorm.

Resultatoversikt

I Race Village i havnen i Barcelona er det et folkehav under America’s Cup (@ Ana Ponce / America’s Cup)
Generalsekretær Bård Spilling i KNS utenfor Race Village i Barcelona (@ Christian Ruscetta / KNS)

Følg med på KNS sine oppdateringer

Andre nyheter

Del innlegg

Laget av Kompani Kvam