OL i 2024 - Hva skjer?

OL i 2024 - Hva skjer?

OL i 2024 – hva skjer?

Tekst: Anders Kristensen - Kilde: Øyvind Bordal

Mange av KNS´ aktive eliteseilere drømmer om OL i 2024 og 2028, og ser frem mot valget av båttyper med en blanding av nysgjerrighet og bekymring, og det med god grunn. Alle har visst at det ville komme store endringer allerede i 2024 og flere av de yngre seilerne til KNS har vært en bekymret for om de er på «feil vei». De første meldingene fra det internasjonale seilforbundet, World Sailing er kommet, og det er positive nyheter for KNS og de aktive eliteseilene våre. Selv om det er positive nyheter er det viktig å poengtere at det er først til høsten endelig valg av klasser bestemmes, og mye kan skje.

World Sailing har nettopp avsluttet sitt halvtårsmøtet i London – et møte som mange har beskrevet som det viktigste på mange år. Årsaken er at det skulle tas vesentlige beslutninger for fremtiden innen olympisk seiling. Flere olympiske klasser var i faresonen. Det var kun Nacra 17, 49er og 49erFX som kunne føle seg relativ trygge.

Offshore ble ikke valgt
Ikke bare de klassiske baneformatene var i spill. Nye konkurranseformer er også på vei inn i OL. Et forslag var noe helt nytt; Offshore distanseseiling. Det ble ikke noe av denne gangen, men det var ikke langt unna!

På sikt er det nok en konkurranseform som sterke krefter (industrien inkl.) gjerne vil se representert i OL.

Slåsskamp - igjen

Når store valg skal treffes, er det ikke uvanlig med en storm av protester. Det er av ulike årsaker mange som har interesse i at klassene og båtene forblir som de er nå. Det er sterke krefter som jobber for de eksisterende klasseklubbene, og det er en sammenslutning av nasjonale seilforbund som har sine egne agendaer å slåss for. Det er ikke alltid like konstruktiv og vakkert å se på som tilskuere, og dette spillet viser ofte de minst sjarmerende sidene hos flere nøkkelpersoner.

Dansk president

World Sailing har danske Kim Andersen som president. Det er en klar fordel for KNS, da Kim som tidligere styreleder i Kongelig Dansk Yachtklub er godt kjent med KNS og KNS med Kim.  Han har hatt en veldig vanskelig oppgave i å navigere seg gjennom dette komplekse valget, med mange særinteresser og press fra forskjellige sider.
World Sailing har en forholdsvis kompleks beslutningsprosess, hvor komiteer med særlige ansvarsområder behandler og stemmer om innsendte forslag. Komiteen velger et forslag, som sendes til valg i det høyeste organ: Council. Forslaget som nettopp har vært til behandling er ”events”, og definerer som sådan ikke bestemte båter eller klasser, men derimot hvilke konkurranser eller ”events” som skal være med i det olympiske programmet fra 2024. Hvilke båter (eller ”equipment”, som det kalles), avgjøres under årsmøtet til World Sailing i november.

Sånn ble det:

Prosessen i London endte med en meget liten seier til et forslag, som blev avlevert av det rumenske seilforbund. Vedtaket er å beholde fem av ti olympiske konkurranser uendret.

– Men's One Person Dinghy – Laser
– Women's One Person Dinghy - Laser Radial
– Women's Skiff - 49erFX
– Men's Skiff – 49er
– Mixed Two Person Multihull - Nacra 17

Laser-klassen har et problem. De leverer ikke kravet om flere produsenter. Produsenten av Laser har altså en utfordring, som må løses, men på en annen side har de til nå lykkes med å ignorere diverse vedtak og pålegg uten det har hatt noen konsekvenser. Er det for eksempel noen som husker at kravet i 2004 til Laser for å få med Laser Radial som en jolle til kvinnene var at det ble produsert en karbonmast?  Performance Sailcraft garanterte at det ville være på plass senest sommeren 2005 – det er nå 13 år siden.

Brett (menn og kvinner) skal finne nytt utstyr, og det spekuleres allerede nå om det blir et brett på foil.

Det mest radikale er imidlertid at tre nye olympiske grener introduseres:

  • Mixed One-Person Dinghy
  • Mixed Two Person Dinghy
  • Mixed Kiteboard

Kjønns-balanse er viktig

”Mixed” betyr i denne sammenhengen, at menn og kvinner på en eller annen måte skal konkurrere sammen. Også selv om de seiler i hver sin båt. Eksempelvis kan poeng legges sammen. Forslaget åpner opp for at man kan velge å beholde Finnjollen som utstyr for menn i ”mixed one-person dinghy”, noe som mange har ønsket, da det ellers ville være slutt for OL for menn som veier mer enn 82 kg. Men en enmannsjolle til kvinner må finnes til dette nye «lageventet».
 

Kitesurfing inn!

En ny jolle skal finnes til det kombinerte mann og kvinne mannskapet, på samme måte som i Nacra 17 (katamaran). Det ser ut til å bli 470 – altså et kompromiss – ikke akkurat noe drømmevalg sett med norske øyne. KNS skal i 2018 arrangere første NM i Kite på Hvasser i August og det må sies å være bra timing, for Kite blir med på det olympiske programmet. Her skal det også finnes en konkurranseform, hvor kvinner og menn kan konkurrere sammen.

 

Published on Thursday, May 31, 2018

Print

Name:
Email:
Subject:
Message:
x
Kalender

Brettseiling for voksne

Kurs for å deg som ønsker å lære og trening for deg som vil bli bedre.
På kurs benytter man foreningens brettutstyr.

Les mer

Seiling for alle mandag -fredag

Velkommen til sommermoro, en uke med mye fart og moro på land og i vann.
Aktiviteter  i båt med seil eller motor eller på seilbrett.

Alle nivåer fra nybegynnere til de med mye erfaring.

Les mer

Treningssamling for optimister på Hvasser uke 26

KNS, Tønsberg Sf og Sandefjord Sf inviterer til treningssamling på Hvasser for Optimistjolleseilere.
Samlingen er for seilere på Optimist A, B og B rekrutt nivå.

Les mer

KNS høstleir

Seiltrening i høstferien for Optimister, Brett og RS Feva seilere på nybgeynner og videregående nivå 
(regatta rekrutt optimister er også velkomne)
 

Les mer

KNS Shop
Din handlekurv er tom
KNS Sponsorer

 

Kongelig Norsk Seilforening
Huk Aveny 1, 0287 Oslo
Telefon: 23 27 56 00
E-post: info@kns.no

KNS Seilsportsenter Ulabrand
Daglig leder: Geir Dahl Andersen
Hengsengveien 31, 0287 Oslo
Telefon: 916 01 352
E-post: geir@kns.no

Dronningen Selskapslokaler
Huk Aveny 1
0287 Oslo
Telefon: 91 13 18 35
E-post: dronningen@kns.no

Havnekontor:

Kontaktepost: einar@kns.no

 

 Havnesjef   934 08 820   kl. 08.00-16.00 hverdager
 Havneassistent   992 74 368   kl. 08.00-16.00 hverdager

 Havnevakttelefon

 

  909 82 648   kl. 16.00-21.30 hverdager

  kl. 08.00-21.30 lørdag og søndag

Åpningstider Sekretariatet:
Man-fre kl. 09-16