Half Ton Classics Cup: Gjenskaper legendarisk seile-VM

Med en rekke lokale seilere på startlinja er det 12. august klart for et VM reunion for halvtonnere på Hankø – 40 år etter VM i 1983 – med 40 båter og over 200 seilere fra Norge, Belgia, Storbritannia, Sverige og Irland.

Av Christian Ruscetta

I 1983 feiret Kongelig Norsk Seilforening, 100 år, og det ble den gang markert med et stort, internasjonalt mesterskap på Hankø som det fortsatt snakkes om den dag i dag. Daværende kronprins Harald deltok med båten «Fram VIII», og kom på fjerdeplass. Den samme båten er nå, i likhet med mange av de andre, opprinnelige båtene fra 1983, tilbake til Half Ton Classic Cup 2023, som er et reunion-mesterskap 40 år etter.

Det er Martin Kamperhaug, båtbyggeren og halvtonn-entusiasten fra Skjeberg i Sarpsborg, som har vært initiativtaker for reunion-mesterskapet. Han er også mannen bak restaureringen av halvtonnerne fra 1983 som skal gjøre konkurranse-comeback på Hankø.

Seilte med kronprins Harald – er skipper i 2023

Hans-Petter Jensen fra Asker Seilforening tilhørte mannskapet som seilte med kronprins Harald i 1983. Sammen med noen venner kjøpte han «Fram VIII» for et par år siden, og skal være skipper på denne under Half Ton Classic 2023.

– Det var en lørdag i mars 2021 at vi bestemte oss for å kjøpe “Fram VIII”, over en slurk rødvin på skreifiske i Henningsvær. Det markerte starten på en nostalgitripp. Vi overtok et strøkent skrog fra Martin Kamperhaug. Riggen lå i riggstativet og bar preg av å ha lagt der over lengre tid. Fra grønn elde, med stive morkne fall, befant det seg en hvit fin rigg. Og med nye fall og annet tauverk ble riggen montert, og det begynte å ligne en seilbåt, sier Jensen.

“Fram VIII” i 1983

Seilene som fulgte med «Fram VIII» var så som så, ifølge Jensen.

– Men det var moro at den originale spinnakeren fortsatt eksisterte. Øyvind Thoresen hos North Sails har restaurert den, og den kommer opp når anledningen byr seg. Nå er «Fram VIII» utstyrt med racingseil levert av Peter Høeg. Hvite seil, men med hightec vev. Det passer godt inn i nostalgitrippen. Det har vært viktig for oss at båten skal være så original som mulig. Den er jo et ikon fra eventyret 1983.

Med seg på den nostalgiske reisen med «Fram VIII» har Hans-Petter Jensen med seg et knippe personer.

– Jeg har med de to de tidligere 5.5 meter-seilerne Tom Todler og Ole Johan Tollefsen. For Leif Nagel-Dahl blir dette et første møte med seilsporten. Senere kommer Bjarne Felix, cruisingseiler, med sterkt ønske om å bli en regattaseiler, sier Jensen, før han skryter av innsatsen til båtbyggeren fra Skjeberg.

– Martin Kamperhaug har gjort en fantastisk jobb med skroget, og vi har fulgt opp med å gjøre det til en komplett regattabåt med topp kvalitet på det som har blitt tatt om bord. Vårt mål er først og fremst å ha det moro. Vi som er ombord har en gjennomsnittsalder på drøye 63 år, og med litt ulik seilererfaring. Vi håper å bli den beste båten av de som deltok i 1983, sier Hans-Petter Jensen.

Er det rett posisjon, så befinner vi oss midt i Telemark

Kronprins Harald, 1983

Navigasjonsteknologien har utviklet seg enormt på 40 år.

– I 1983 var vi supermoderne med Shipmate Decca navigator. Den skulle hjelpe oss med å angi posisjon i sjøkartet. Den var ikke alltid like pålitelig. En gang ved Ytre Hausene sa Kronprins Harald tørt: «Er det rett posisjon, så befinner vi oss midt i Telemark», ler Hans-Petter Jensen.

– I dag har vi en tråløs pakke fra Raymarine som gir oss all informasjon, og mer til.

Martin Kamperhaug har som nevnt gjort en enorm innsats for å få de gamle halvtonnerne til å skinne igjen.

– Jeg har alltid vær fascinert av halvtonnerne, og da spesielt båtene som ble utviklet tidlig på 1980-tallet. Her fikk designerne virkelig frie tøyler for å tilpasse båtene til måleregelen, og kom opp med den ene fantastiske båten etter den andre. Min beundring for disse båtene har vært med meg gjennom oppveksten, og helt frem til jeg kjøpte min første halvtonner, sier båtbyggeren fra Skjeberg.

Idéen om reunion oppstod under pandemien

Idéen med å gjenskape mesterskapet fra 1983 med de samme båtene dukket opp midt i pandemien, sommeren 2020.

– Da bestemte jeg meg for at vi skulle greie å arrangere et reunion-VM på Hankø i 2023. Jeg startet prosessen med å kjøpe opp gamle, slitne halvtonnere land og strand rundt i Norge, og tok dem ned til Grimsøy, og inn i verkstedhallen min. Der begynte jeg på jobben med å restaurere disse nydelige båtene, forteller Kamperhaug entusiastisk. Han gleder seg stort over at reunion-mesterskapet nå har blitt en realitet.

Denne gjengen fra klasseklubben Half Ton Class Norway organiserer regattaen Half Ton Classic 2023, og skal selv seile. F.v. Espen Bakkerud (Larkollen Seilforening), Ellen Sundby (Sarpsborg Seilforening), Martin Kamperhaug (Sarpsborg Seilforening) og Per Christian Kjølberg (Sarpsborg Seilforening) foran «Fram VIII», den legendariske båten med kronprins Harald i mannskapet, som kom på fjerdeplass for 40 år siden. (Foto: Half Ton Class Norway)

– Alle som kjenner meg vet at det bruser i blodet og at jeg renner over av begeistring. Dette blir som julaften og bursdag på samme dag, sier Kamperhaug.

Han oppfordrer alle interesserte til å ta turen for å se.

– Ta ferga ut til Hankø, eller kom gjerne ut og besøk oss i egen båt for å oppleve alle disse vakre smykkene som skal konkurrere på regattabanen.

Mange lokale Østfold-innslag

Av de 40 påmeldte båtene er åtte fra Sarpsborg, sju fra Fredrikstad og to fra Moss/Larkollen.

Ida Julsen er skipper på båten «FoXy», som består kun av damer, alle med forankring i Sarpsborg og Fredrikstad.

– Det blir fantastisk å seile mesterskapet på hjemmebane. Halvtonnbåtene er kjempemorsomme, men også mer krevende å seile, og vi lærer noe hver gang vi er ute på sjøen. Vi er et rent damelag der jeg seiler sammen med Lene Ulfeng, Annette Jacobsen, Christin Larsen, Ann Kristin Teig og Sandra Åsle Hatch. Vi skal gjøre vårt beste, men uansett er det seilgleden, og å få enda mer erfaring, som er viktigst for oss, sier Ida Julsen.

Team FoXy består kun av damer med forankring i Sarpsborg og Fredrikstad. Her fra Grundig Hankø Race Week tidligere i sommer. Foran f.v. Alma Larsen (reserve til Classics), Ida Julsen (skipper), Lene Ulfeng. Bak f.v. Christin Larsen og Annette Jacobsen. Ann Kristin Teig og Sandra Åsle Hatch er ikke tilstede på bildet. (Foto: Christian Ruscetta)

Det ventes at båten «Rampage» vil kjempe høyt på listene i Half Ton Classics. Om bord finner vi blant andre Jon Ramm Pettersen fra Asker Seilforening (opprinnelig fra Fredrikstad) og Thomas Oksmo fra Fredrikstad Seilforening. Under den årlige regattaen Grundig Hankø Race Week tidligere i sommer vant de halvtonn-klassen, med profilerte personer som tidligere OL-deltager Eivind Melleby, og den gamle toppalpinisten Lasse Kjus på laget. Til Half Ton Classics forsterker de laget med Lars Horn Johannessen, og er derfor blant favorittene til å gå helt til topps.

– Etter at vi vant halvtonn-klassen i Hankø Race Week tidligere i sommer, er det en naturlig målsetning for oss å kjempe om medaljer i Half Ton Classics, spesielt med tanke på at vi får inn en forsterkning i Lars. Men det blir tøft, med hard konkurranse. Det blir gøy, sier Thomas Oksmo.

I «Rampage» er det flere seilere med bånd til Fredrikstad. Skipper Jon Ramm Pettersen er opprinnelig fra plankebyen, og Thomas Oksmo seiler for Fredrikstad Seilforening. F.v. Eivind Melleby, Jon Ramm Pettersen og Lasse Kjus i aksjon under Grundig Hankø Race Week tidligere i sommer. (Foto: Trond Teigen)

I Half Ton Classic Cup skal det konkurreres i åtte baneseilaser, én langdistanse havseilas (8-12 timer) og én kortdistanse havseilas (5-8 timer) mellom 12-18 august.

HER KAN DU FØLGE MESTERSKAPET:

Flickr (bildebase): https://flic.kr/s/aHBqjAQqwT
 
Youtube (videoer/videointervjuer): https://www.youtube.com/@KongeligNorskSeilforening1883/videos
 
Instagram (bilder og reels): https://www.instagram.com/kongelignorskseilforening/
 
Facebook (videoer/videointervjuer, bilder og div. oppdateringer): https://www.facebook.com/kongelignorskseilforening
 
Resultater Manage2Sail: https://bit.ly/45dh76I
 
LiveTracking (følg båtene under racene): Lenke blir klar når regattaen starter

Følg med på KNS sine oppdateringer

Andre nyheter

Del innlegg

Laget av Kompani Kvam