Sist helg seilte KNS J/70-regattagruppes ligalag inn til en sterk andreplass i Seilsportsligaens stevne på Lillehammer, og sikret en 7.plass sammenlagt. Erik Hveding (32) representerte KNS sammen med Marie Lothe, Martin Halseide og Anders Klippenberg.
– Vi var en bra gjeng om bord i helgen, positive, lave skuldre og hadde det hyggelig sammen, sier Erik Hveding.
Seilsportsligaen hadde en fin geografisk spredning på sine stevner i år, med Bergen først ut, før Tønsberg, Arendal og Lillehammer stod for tur.
Erik Hveding syns det var litt spesielt å seile regatta i vintersportsmekkaet og OL-byen Lillehammer.
– Det olympiske bakteppet var veldig spesielt. Det var morsomt å seile på ferskvann, og å være et sted man ellers ikke er vant til å være, sier han til kns.no.
Utover den litt annerledes beliggenheten, langt fra åpent hav, spesifiserer han hvilke utfordringer ferskvannsseiling gir:
– Det var veldig spesielt med strømmen fra elva som kommer ut. Det var mye strøm der oppe, spesielt på den første dagen, og vinden skiftet fra nord til sør. Da var det motstrøm på startlinja i første del, mens det på den andre delen plutselig ble medstrøm på linja. Dermed ble det en del tjuvstarter, fordi man driver over linja.
Et annet tema, som også ble diskutert på skippermøtet, handlet om tømmerstokker.
– På skippermøtet ble det orientert om at det var lov å flytte seg for hindringer, men jeg opplevde egentlig ikke tømmerstokkene som noe stort problem, sier Erik Hveding.
Ellers føler ikke seileren at det var veldig stor forskjell å seile på ferskvann kontra saltvann.
– Jeg tror ikke det hadde noe særlig å si, annet enn at båten og utstyret ikke ble full av salt.
Hveding syns ligalaget i KNS er et svært bra konsept for de som ønsker å seile regatta.
– Ligaoppsettet har alle like båter på like premisser. Det er også bra at vi er mange nok seilere i gruppa, slik at vi ikke må være med på alt hele tiden, sier han.
Ligalaget består av 15 seilere mellom 18-35 år som ønsker å seile aktivt for KNS i J/70. Laget trener med to båter en gang i uka, der de deltar fast på onsdagsregattaene.
– Vi kan også seile en gang ekstra i uka når vi ønsker det, gjerne før regattaer, forteller Hveding.
Gruppa legger opp treningen slik at de stiller det samme laget som skal være med i en kommende regatta. Dersom det ikke er noen regatta splittes folk vilkårlig på de plassene de ønsker.
Når det skal seiles i Seilsportsligaen er det en egen uttakskomité som avgjør hvem av de 15 som skal reise til stevnet ut fra gitte kriterier.
– Da tas det en beslutning ut fra blant annet erfaring, og hvem som har vært med på flest treninger. Det er en ganske demokratisk prosess. Det går også litt på hvilke posisjoner man kan tenke seg i båten. Ønsker man for eksempel kun å rore blir det tynt om plassene, sier Erik Hveding, før han legger til at han selv har vært heldig og få være med på hele tre av fire stevner.
– Men jeg er ikke opptatt av hvor jeg er i båten, og stiller opp der det trengs, sier han.
Alt er fikset og i orden når seilerne kommer
32-åringen fremhever hvor bra all logistikk er rundt ligalaget.
– Båtene er der når du kommer, og alt er som det skal. Da vi for eksempel reiste til Bergen på det første stevnet, lå båtene klare ved oppmøte. Vi booket tid og dro ut for å trene, sier Hveding, og forteller videre om prosedyrene på Seilsportsligaen:
– På lørdagen er det skippermøte lørdag kl. 9, og seiling på rundgang fra kl. 10 og utover. Første lag rigger alltid opp, siste lag rigger ned. På søndagen etter at det er slutt er det vanligvis dugnad for å få båtene på land. Alt dette er nesten litt surrealistisk for en som har seilt mye storbåt, smiler Hveding.
Før han kom inn i ligalaget i 2022 seilte han ORC-båter som Soto 40 og Uno Siss.
– Vi var med både i ORCi-EM på Hankø og ORCi-VM i Kiel, men det gikk ikke bra. I Kiel var det veldig heavy forhold, sier han.
Erik Hveding er opprinnelig fra Drammen, men bor på Fornebu, og KNS er dermed en naturlig forening å seile for.
– Dessuten har jeg seilt mye med ligalagfolka i Norsteam, og kjenner dem fra forskjellige regattaer gjennom ti år. Jeg syntes det hørtes spennende ut å være med i KNS, og det har virkelig vært bra, sier han.
– Jeg vil anbefale ligalag til alle som er sultne på å seile regatta. Å seile på lag sammen med andre som er like sultne. Dette er ikke et kurs, det er en samling av folk som ønsker å bygge videre på sin regattaerfaring, avslutter 32-åringen, som også i sitt arbeidsliv er tett knyttet til det våte element. Han er nemlig utdannet mariningeniør, og jobber til daglig som forretningsutvikler i Aker Solutions.
Lillehammers seilgeneral Kjell A. Steinstad: – Bidrar til å gjøre Mjøsa til en attraktiv seilsportarena
Primus motor i Lillehammer Seilforening, Kjell Andreas Steinstad (46), kunne stolt konstatere at alle forberedelsene og det harde arbeidet ga ønsket resultat, etter forrige helgs Seilsportsligastevne.
– Betydningen av å arrangere et så stort event er stort, ikke bare for oss som forening men også for byen og regionen. Dette har blitt lagt merke til av Lillehammers befolkning, og vil bidra til å gjøre Mjøsa, med Lillehammer i spissen, til en skikkelig seilsportarena. Det er også av stor betydning at vi har klart å vise frem en ny idrett på en så god måte, sier Steinstad.
Han sier videre at en av hovedgrunnene til å søke om stevnet var å skape økt synliggjøring for Lillehammers befolkning. Han tror svært mange i OL-byen har fått med seg hva som har skjedd i løpet av helgen. På torget har promovideoer rullet på storskjermer i to uker, og nåde NRK og lokalavisa GD har dekket begivenheten godt.
Blitt lagt merke til utover innlandsregionen
Steinstad tror at seilmiljøet på Mjøsa blir lagt merke til også utover innlandsregionen.
– Etter at vi startet opp har vi hatt et høyt aktivitetsnivå, både hjemme på Lillehammer og nasjonalt/internasjonalt. Også Hamar og Gjøvik har økt sin aktivitet, så vi har blitt lagt merke til langt utenfor regionen.
Det har aldri tidligere vært arrangert et så stort seilarrangement på en innsjø i Norge, noe som sier litt om hvor stort dette har vært for Mjøsa som en attraktiv seildestinasjon.
Drivtømmer fra Lågen
Den store utfordringen i forkant av arrangementet har vært regnværet, med fare for storflom og gult varsel. Lågen munner ut i Lillehammer, og med all nedbøren var det økt risiko for høy vannstand og kraftig strøm i baneområdet. En utfordring for seilerne var at ulike dybder påvirket styrken på strømmen. I tillegg førte elven med seg drivtømmer ut i Mjøsa.
– Vannmengden gikk ned såpass mye at vi fikk gjennomført som planlagt. Det som ble spesielt for seilerne var at de fikk mer strøm enn de var vant til, men de taklet det veldig bra. Jeg syns ikke avstanden mellom båtene var større enn i en hvilken som helst annen liga, sier Steinstad.
På søndagen kom det mye vind, og det var mannskaper ute for å rydde tømmerstokker og drivved.
– Dette er ikke helt dagligdagse utfordringer på en regattabane, sier Steinstad.
På lørdagen kom Lillehammers varaordfører Jytte Sonne (KrF) for å åpne stevnet, mens premieutdelingen ble foretatt av ordfører Hans Olav Sundfør (H), seilpresident Guro Steine og generalsekretær Per Christian Bordal i Norges Seilforbund.
– Vi er ikke akkurat vant til så topptunge folk i en liga, eller noe annen seiling, så det sier mye om betydningen av å få dette til Lillehammer. Den jobben vi har lagt ned i tre år er synlig for de fleste i seil-Norge, avslutter Kjell Andreas Steinstad.