Ligger an til gigantmesterskap på Hankø i 2026

Sensommeren i 2026 kan Hankø bli arena for VM i 11-meter og Half Ton Classics Cup, i et parallelt mesterskap som potensielt kan samle nær 70 båter.

11-meterklubben skal sende inn søknaden for et VM i 2026, der planen er å ha et parallelt mesterskap sammen med Half Ton-klassen, som på sin side også vil samle mange båter fra ulike land i Half Ton Classics Cup.

Man håper å samle over tretti 11-metere og førti halvtonnere, noe som i såfall vil bety at VM og Half Ton Classics Cup vil bli et gigantarrangement med totalt 70 båter.

Den norske klasseklubben for 11-metere har i mange år jobbet for å gjenreise 11-meter som en internasjonal klasse innen World Sailing. Dette er nå i orden.

– Alle krav er tilfredsstilt, og papirene er på plass. Det har det faktisk ikke vært siden 2011. Det har kun vært nasjonale klasseklubber i Norge, Sverige, Ungarn og Australia, sier Erlend Munkeby i klasseklubben. Han er forøvrig også styremedlem i KNS.

Når klasseklubben nå er klassifisert i World Sailing, er alt klart for å sende VM-søknaden.

Munkeby sier at det jobbes aktivt med å få inn deltagere fra en rekke land.

– Vi vet det kommer båter fra Norge, Sverige, Ungarn og Australia. I tillegg jobbes det med USA, Tyskland, Polen og Danmark. Vi har snakket om å arrangere et VM i mange år, og hatt jevnlig dialog med alle 11-meter seilerne vi kjenner til i verden. Vi har opprettet kontakt med 11-metermiljøet i Australia, og har også dialog med USA og de vi kjenner i Europa. Det kan se ut til at vi kan få et VM med over 30 båter, sier han.

– Begge båttypene genererer morsom seiling. Dessuten blir det ikke mye overlapping på seilere mellom klassene, fordi det er få som seiler både 11-meter og halvtonn

Espen Bakkerud, Half Ton Class Norway

I styret i den internasjonale 11-meterklubben sitter en svenske ved navn Björn Sterner. Ifølge Erlend Munkeby er dette en fantastisk ressurs.

– Det er han som skal ha mye æren for at dette har blitt til. Jeg kommer til å samarbeide mye med Björn, og vi er allerede i gang med å jage båter, sier han.

Selv om mye arbeid og detaljer gjenstår, sier Munkeby at de vet hvordan formatet vil bli.

– Det skal være seiling fra mandag til fredag på baner. Akkurat hvordan banen blir vet vi ikke enda, men det er ikke utenkelig at den blir som en klassisk «hankø-bane».

Stor internasjonal interesse for Hankø

Espen Bakkerud i Half Ton Class Norway opplever en stor interesse for et nytt mesterskap på Hankø, etter det meget vellykkede Half Ton Classics Cup, som ble arrangert samme sted i 2023.

– Jeg er sikker på at vi i 2026 vil få en vesentlig større utenlandsk kontingent enn vi hadde i 2023. Jeg håper også at de fleste norske båtene som var med i 2023 kommer tilbake, sier han.

Bakkerud tror at gunstig kjøpekraft, og det faktum at det er rimelig for utlendinger å komme til Norge, er en av flere faktorer som fører til flere utenlandske deltagere.

– De har rett og slett valutakursen på sin side. I tillegg var det en del utlendinger som tråkket opp løypa forrige gang. Da ble halvtonnere fraktet opp til Norge på skip via DFDS, og det så man fungerte svært godt, sier Bakkerud.

Den norske klasseklubben sendte nedover åtte båter til dette årets Half Ton Classics Cup i Nieuwpoort i Belgia, og der nede snakket Bakkerud med en belgier om antallet norske båter i mesterskapet.

– Han var imponert over at vi kom ned med åtte båter, og planlegger selv å komme oppover til Norge med familien og tre båter i 2026, sier Bakkerud.

Med gunstig valutakurs og mye positivitet til Hankø og seilingsforholdene der, tror han at det blir flere båter totalt i 2026.

– I 2023 var vi 35 båter, og vi har sagt at vi skal ha 35 pluss i 2026. Vi håper på 40 båter.

– Hva er grunnen til at Half Ton og 11-meter samarbeider om et felles arrangement?

Halvtonneren «Bajazzo V» med seilere fra Hurum og Nesodden i aksjon under Grundig Hankø Race Week i sommer (foto: Trond Teigen)

– Fordi KNS vil fordele utgiften på flere båter. I tillegg syntes 11-meterklubben arrangementet i 2023 var spennende, så de ønsket et samarbeid, forklarer Bakkerud.

Han tror de to klassene står godt til hverandre på flere måter.

– Begge båttypene genererer morsom seiling. Dessuten blir det ikke mye overlapping på seilere mellom klassene, fordi det er få som seiler både 11-meter og halvtonn, sier han.

Dermed unngår man «kannibalisme» på seilere, slik det kunne vært hvis mange seilerne konkurrerte i begge klassene.

Det tas sikte på å arrangere Half Ton Classics Cup hvert år. I 2023 var det på Hankø, mens det i år ble arrangert i Belgia. Neste år er det Torquay i England som er arrangør, og i 2027 jobbes det med et mesterskap i Sverige.

Framover mot Hankø i 2026 vil nå de to klasseklubbene holde i tråden, før det etter hvert skal settes ned en organisasjon sammen med KNS.

Følg med på KNS sine oppdateringer

Andre nyheter

Del innlegg

Laget av Kompani Kvam