«Må evne å se hele foreningen – som en del av et attraktivt seilmiljø»
Han har et yrkesliv bak seg med å posisjonere merkevarer i seilsporten og -miljøet. Nokså tett på internasjonal seilsport og profiler. Og med sans for å bygge oppunder idretten, skape samhold og lære av hverandre. Bård Spilling bruker gjerne båten for å koble av i hverdagen, og på regattafeltet har han sans for den taktiske – og sosiale – delen. Fremover skal han bruke alle egenskapene som ny generalsekretær i KNS.
Av Vetle Børresen
Som Bård Spilling (57) selv sier «beveger han seg med støttehjul» de første ukene som Norges største seilforenings nye generalsekretær. Formelt var første arbeidsdag 12. august, og ut den siste sommermåneden overlappet han med avtroppende Anders Kristensen.
– Første arbeidsdag startet på Gardermoen med å gratulere og ønske OL-seilerne velkommen hjem. Jeg føler meg heldig og privilegert som har fått jobben – og samtidig at jeg har egenskapene som skal til for å være med å ta KNS inn i fremtiden. Jeg vil selvsagt være med og sette hårete mål, men akkurat nå er min oppgave å lytte, lære og bli bedre kjent med hele foreningen, og den er nokså omfattende, sier Spilling.
Han er behersket, snakker tydelig, og kan fort bli engasjert underveis i samtalen. Uoppfordret toucher han innom temaer som nok med stor sannsynlighet vil oppta tid og fokus fremover; Killingen, bruk av lokalene på Dronningen, Færderseilasen, bygge seilprofiler, rekruttering, legge tilrette for flere miljøer.
Sans for taktikk
Bård er ingen utpreget regatta- eller turseiler. Han elsker båt, seiling, har vært tett på seilmiljøet både som ivrig sponsor og deltaker.
– Jeg vil ikke karakterisere meg som noen aktiv regattaseiler, men jeg har vært så heldig å få være med på ulike båter og med forskjellige seilere opp gjennom tiden. Særlig den taktiske delen av en regatta fascinerer meg. Det å evne å se en del slag frem i forhold til vindberegninger, strøm og resten av feltet og gjøre trekk i forhold til hva som skal skje der lenger fremme – ikke bare der og da.
Regattaopplevelsene til Bård inkluderer såklart Færderseilasen, der en av dem var med Framtid (tidligere Fram X) og med seier sammenlagt.
Båtliv på Sørlandet og hjemme
– En av de første gangene vi seilte Melges 24 på Hankø blåste det kjetting der ute på regattafeltet. Båtene planer ordentlig i unnavind og det gikk fort, vi broachet og hele mannskapet hang ut. Den type regattaseiling synes jeg var moro, og ikke minst er det et veldig kompetitivt miljø, men det er mange år siden sist jeg deltok aktivt.
Bård Spilling er vokst opp med hytte og båtliv på Sørlandet, med tresjekter, dagsturbåter, Laser-jolle, Windsurfer, Yngling og Tasar.
– Oldefar var los i Korshavn i Lindesnes og jeg sa tidlig at om jeg hadde vært født i et annet århundre så skulle jeg vært sjømann. Hav og sjø har alltid tiltrukket meg. Med oppveksten på hytta på Flekkerøy lærte jeg å seile, og i Vestergapet blåste det nesten bestandig.
Båtlivet har bestått i dagsturer, både hjemme i Oslofjorden og på hytta i Lyngør. Hver sommer går startskuddet når Bård tar sjøveien med familiens Goldfish 22.
– Ferien starter i det jeg kaster loss fra brygga. Med bolig på Stabekk er jeg så heldig å ha kort vei ned til båten i hverdagen også, noe som er herlig avkobling. Jeg har vært nokså bevisst på hva båtlivet gjør med skuldrene og helsa. Du kan være stresset etter jobb for å rekke en seiltur, men i det seilene går opp får du en fantastisk ro, skuldrene senkes og hverdagsstresset bare fordufter.
Bård blir ivrig nå. Han minner om at KNS driver seilskole, har et topp moderne fasiliteter i Seilsportsenter Ulabrand og er en viktig motor for å få flere til å lære å seile.
Inkluderende
– Hvis vi kan gjøre barne- og ungdomstiden bedre gjennom å skape mestring og samhold i et grønt, naturbasert miljø. Lære bort noe de kan ha glede av resten av livet. Seiling tikker av for alle parametere og er i vinden som aldri før, og KNS sitter med helt fantastiske ressurser og fasiliteter vi må forvalte med respekt og ydmykhet. Aktivitetsnivået er høyt og atmosfæren på Ulabrand er veldig god og inkluderende. KNS har SFO-tilbud i uken til skolebarn, og medlemsregisteret teller et tusentalls unge. Klart jeg blir stolt når jeg hører om prosjekter der KNS er godt involvert, som «Vindskift» og «Aktiv mot kreft». Vi har også et voksende miljø for bevegelseshemmede seilere på seilsportsenteret og jobber aktivt med å tilrettelegge for videre vekst.
Bård tar en liten pause. Han er fokusert og vil ikke slippe temaet intervjuet fort ledet til. Bård vil at KNS skal romme og inkludere alle seilere og båtinteresserte. Samtidig vil han at KNS skal være motor for å bygge seilprofiler langt utenfor kretsen. Han vil gi unge seilere forbilder, og at seiling skal dukke opp på sosiale medier, TikTok og Instagram like mye som på sportsnyhetene. Og det er her den nye generalsekretæren har en nyttig yrkesbakgrunn.
Allerede mens han tok utdannelsen innen markedsføring og økonomi i Norge og Frankrike, jobbet Bård med merkevarebygging. Da var det Salomon som var oppdragsgiver.
– Vi hadde nokså frie rammer og arrangerte skirenn, sommerskiskole, hadde filmlansering, jobbet mot landslaget og utførte produkttesting. Det ble en nyttig læring og det å jobbe med merkevarebygging mot et miljø tiltalte meg veldig.
Aktiv sponsor og medspiller
Og de neste 25 årene skulle nettopp by på det. Bård startet for seg selv med import av motemerker, og i denne sammenhengen må vi trekke frem både Sebago og Musto. Selskapet hadde på det meste x ansatte og gjorde alt fra lagerstyring og innkjøp til salg, markedsføring – og produktutvikling.
– Vi la mye passion i de to merkene og ble gode partnere med dem. For eksempel var jeg med i en liten, utvalgt gruppe importører med på å utvikle kolleksjonene til Musto. Jeg var hos Musto i London omtrent en gang i uka i mange år. I hele tatt var vi en importør som var på ballen, hadde medarbeidere som levde livsstilen og var tett på miljøet for å få til noe med begrensede midler. Vi var en sponsor som gjerne tok initiativ og var med å arrangere og bygge samarbeid med lokale seilforeninger, Seilforbundet og ikke minst KNS. Et av prosjektene var MÅS-prosjektet (moro å seile, red. anm.), Musto Top Team og Musto Ski Yachting. Skiyachtingen startet vi i 1997 og drev i femten år. Da sto vi for arrangementet mens KNS bisto med regattaene.
Inspirasjon og lærdom fikk han fra Musto og Sebagos store, internasjonale nettverk og engasjement.
Bygge profiler
– Jeg reiste mye og fikk være nokså tett på mye av den internasjonale seilsporten. Det være seg Vendée Globe, Americas Cup og Ocean Race.
Sentralt har vært produkttesting og -utvikling, samt mediestrategi og det å bygge profiler. Noe av det Bård ønsker å tilføre KNS og seil-Norge i kraft av hans nye posisjon.
– Jeg mener det er viktig og sunt at yngre seilere, og potensielle seilere for den sags skyld, har noen å se opp til. At flere blir eksponert for seiling og profiler. Det å ha et forhold til mediestrategi og tilgang på kompetanse, samt bygge en kultur for slikt, mener jeg blir viktig i så måte. Og vi trenger å samarbeide med både forbundet og foreningene. Jeg skulle også sett vi hadde klart å rekruttere nye deltakere ned i 25.-/30-årsalderen og senke barrierene for å delta i de større regattaene som Færderseilasen og Hollenderseilasen. Rekrutteringen er altfor dårlig, mener Bård, og legger spesielt vekt på KNS sitt flaggskip i storbåtsammenheng, Færderseilasen.
– Jeg husker det var 1 200 båter og med utenlandsk deltakelse i Færdern, med nasjonal omtale og direktesendt start på TV. Jeg tror vi må jobbe strategisk og hardt for at den skal vokse seg mer tilbake. Et av flere stikkord tror jeg blir å lokke studenter og småbarnsforeldre til å bli med. Bedriftsmarkedet er også spennende. Finnes det noen bedre og mer bærekraftig teambuilding- og brandingaktivitet enn seiling?
Generalsekretæren er opptatt av å knytte til seg nye, riktige sponsorer og jobbe tettere med de mange gode KNS allerede har med på laget. Han forteller om nytten av en helhetlig strategi i forhold til både merkevaren KNS og Færderseilasen.
– Umiddelbart tenker jeg vi har et stort, ubenyttet potensial. Vi er en attraktiv forening med aktive medlemmer med en bærekraftig interesse og livsstil. Stikkord er både identitetsarbeid, sponsorpool og et tett samarbeid.
Store ressurser
Bård blir ivrig nok en gang, men vi må spare både samtale om strategi og målsettinger til senere. «Jeg stiller gjerne til intervju nærmere julen. Da har jeg blitt enda bedre kjent med foreningen og alle ressurser jeg har rundt meg».
Og det er ikke få. Her i KNS jobber det ti personer i sekretariatet. Over 250 frivillige, deltidstrenere, 4500 medlemmer, komiteer og styret.
– Jeg tror all erfaringen min fra salg, behovsanalyse og relasjonsbygging også kommer godt med i jobben. KNS har 4 500 medlemmer som spenner svært bredt. Fra de yngste optimistseilerne med foreldre som jobber dugnad på Seilsportsenteret til toppidrettsutøvere, til turseilere, hav- og langturseilere og de som leier båtplass av oss på Dronningen eller Killingen. Vi skal favne dem alle.
Et stikkord i den settingen er Killingen. Tidligere i år overtok KNS leiekontrakten for øya utenfor seilsportsenteret.
– Vi har et langt perspektiv og skal utvikle og integrere Killingen i KNS. Her ser vi for eksempel for oss å kunne være med å tilrettelegge for miljøer, det være seg for trebåt, ungdom, kjølbåt. Øya har 350 båtplasser på sjøen og 100 på land, og med eget snekkerverksted. På sikt er det hus som kan settes i stand for mer aktivitet.
En viktig oppgave for generalsekretæren er å legge forholdene tilrette for all aktivitet. Det være seg reguleringsarbeid, samarbeid med eiendomsutviklere og finansiering.
– Jeg har allerede vært i Fredrikstad kommune for å se nærmere på regulering av brygger og fasiliteter på Hankø. Vi samarbeider også med Anthon Eiendom om utvikling av en båthavn med fokus på regattaseiling og turseilere på Tofte, og jobber med stat og kommune om regulering på Killingen.
Bård sitter som leder av Holtekilen vel der han bor, og har de siste årene jobbet mot politikere, kommune, fylke og stat i forbindelse med utbygging av ny E18. Det er verdifull erfaring å ta med i den nye rollen som generalsekretær. På femtende året sitter han også som styreleder i Skogrossisters og agenters landsforening, importørforeningen til en bransje som omsetter for fire milliarder kroner.
Er det noe som har overrasket deg ekstra etter at du begynte i jobben?
– Jeg er imponert over at aktivitetsnivået er så høyt som det er. Når man ser på hva sekretariatet og frivillige gjennomfører av arrangementer i sesong, hvor mye det er og hvor mange av dem som skjer samtidig. Hvor profesjonelle alle er, og samtidig med en ydmyk holdning. Det er utrolig positivt å se. Jeg tenker rekruttering av frivillige og samarbeid er et område vi må være dyktige på. Gjennomføring av regattaer og arrangementer med gode instrukser og rutiner, og det å senke terskelen for å bli med inn og delta, og se på mentorer for litt mer kompliserte ting.
I Bårds siste jobb i en startup som jobbet med generativ AI mot varehandelen, lærte han mye om bruk av ny teknologi for å gjøre hverdagen enklere. Det kan også bli nyttige stikkord for å gjøre medlemstjenester, kommunikasjon og samhandling enda smidigere.