Nysatsing i 470: Sikter mot LA 2028

Emil Forslund og Julia Jacobsen har på kort tid fått på plass et KNS-team i OL-klassen 470.

Ikke siden Karianne Melleby og Siren Sundby avsluttet med EM i Polen i 2005, med Lars Lonnechen som trener, har KNS hatt et lag i 470-klassen. Og sist gang KNS hadde en seiler i 470-klassen i et OL var da Jeanette Lunde seilte i Sydney 2000 sammen med Carolina Toll. Dette er faktisk sist Norge stilte i 470-klassen i et OL.

Dette vil nå Emil og Julia gjøre noe med.

– Vi vil på ny introdusere Norge til en fantastisk tomannsjolle, som gjennom årene har sett små justeringer. Klassen har nylig blitt omgjort til mix, det betyr at båten må seiles av en mann og en kvinne, sier Emil Forslund.

Målet er å ta norsk OL-gull i LA 2028

Julia Jacobsen, 470-seiler

Hvem som er rormann og hvem som er gast er opp til hvert enkelt lag.

– Til nå ser man at cirka 50 prosent velger en kvinnelig rormann, og en mann som gast, mens den andre halvparten går for den motsatte kombinasjonen. Etter nesten et halvt år med tenketid, samtaler og planlegging bestemte Emil og jeg oss for å satse i denne båtklassen, med meg selv som rormann og Emil som gast, sier Julia Jacobsen. Og hun er ikke tilbakeholden med å røpe hva det store målet er;

– Målet er å ta norsk gull i OL i Los Angeles i 2028. Det er et stort og hårete mål, men vi tror på at med den rette innstillingen, rette støttespillere og guts, så er dette ikke umulig. For oss begge har OL vært en drøm siden vi var små, og det er virkelig stort at vi endelig kan ta de første stegene som skal til for å nå dette målet, sier Julia.

Foto: Nikos Alevromytis

Bodde i Hong Kong og seilte 420

Julia har seilt tomannsjollen 420 siden 2019.

– Denne båtklassen finnes ikke i Norge, så da jeg flyttet med familien min til Hong Kong i 2018 kom muligheten for å seile denne jollen, som var en etablert klasse der. Jeg trives ekstremt mye i denne båten, og det er der min interesse for 470 kommer fra, sier Julia.

Hun hadde lenge vurdert hvilken klasse som kunne være aktuell for henne som seniorseiler, men landet altså på 470.

– Med min bakgrunn fra 420-klassen ble det tydelig at 470 trolig var veien å gå, men det var jo en liten hake at ingen i Norge lenger seiler denne båten. Emil og jeg vokste opp med Optimisten, og hadde seilt mye mot hverandre da vi var yngre. Jeg ønsket å se på muligheten for om jeg og Emil kunne satse sammen i 470-klassen. Vi fant raskt tonen, og kom i gang med planlegging og logistikk-forberedelser til vår første prøveseiling i juni. Vi seilte i Gøteborg og fikk muligheten til å bli trent av de svært dyktige og tidligere 470-seilerne Carl-Fredrik Fock og Mathias Ramm. Dette ble et veldig vellykket samarbeid, og siden har det vært full fart, forteller Julia. 

Emil startet seilkarrieren i Optimisten, og seilte Optimist i sju år. Deretter seilte han Laser 4.7, før han begynte å seile 29`er i 2019.

– Jeg seilte 29`er ut 2019, og byttet makker foran 2020-sesongen. Fram til 2022 har jeg seilt 29`er med Balder Støen, og hatt muligheten til å være med å kjempe i verdenstoppen. Ellers har jeg seilt mange andre båtklasser som J70, J80, Yngling, Albin express, 49er og Kracer 40, sier Emil.

Julia Jacobsen og Emil Forslund. Foto: Carl-Fredrik Fock

VM i Israel og OL-kvalik i Nederland

Nå skal Julia og Emil seile for fullt ut dette året i 470.

– Vi gleder oss til å seile VM i oktober i Israel. Senere i vinter ser vi fram til å seile for det meste i Lanzarote under ulike treningscamper, med blant annet de svenske, sveitsiske og britiske 470-lagene. Vi prøver å få seilt så mye som mulig, og delta i mange utenlandske regattaer. 470 mix-klassen består av veldig mange dyktige, men eldre seilere, så vi stiller nok som de aller yngste på startlinjen, sier Emil.

Et eksempel er den erfarne svensken Anton Dahlberg, som tok OL-sølv i 470-herreklassen i Tokyo 2020. Han vant nylig EM i Tyrkia med sin nye gast Lovisa Karlsson.

– Anton er 38 år og har mer seilerfaring enn oss to til sammen. Selv om dette føles ganske nervepirrende, føler vi oss utrolig heldige som kan seile mot såpass store stjerner som Anton og Lovisa, som vi lenge har sett opp til, sier Emil.

Det er spennende å dele startlinjen med såpass store stjerner og dyktige seilere

Emil Forslund, 470-seiler

Så langt er det meste av satsingen deres som lag av veldig individuell karakter, siden 470 ikke er en etablert klasse i det norske seilmiljøet. Men de har bygget opp et tett samarbeid med begge de svenske 470-lagene, både som treningspartnere og logistikkmessig.

– Det er vi utrolig takknemlige for, og vi håper å bygge enda mer på dette samarbeidet i nærmeste fremtid, fortsetter Emil.

Et stort og litt mer kortsiktig mål for 470-seilerne er VM i Haag i Nederland neste år. Dette er ikke bare et verdensmesterskap i seiling, men også den første olympiske kvalifisering for alle båtklasser til OL til Paris 2024.

– OL i Paris er nok alt for tidlig for oss, og er ikke det vi satser mot i praksis, men likevel vil vi gi alt vi har mot neste års kvalifisering. Det er helt åpenbart viktig for oss å gi det et forsøk, sier de to.

Krevende klasse med mye båtmekk og skyhøyt konkurransenivå

Emil er mest vant til å seile skiff, og han syntes overgangen til 470 var stor.

– Arbeidsfordelingen mellom rormann og gast er mer likt fordelt, i forhold til i 29`eren. I tillegg har 470 utrolig mange flere trimmuligheter enn hva jeg er vant til. Det betyr også mye båtmekk, tid på land og tekniske vurderinger som vi begge trives veldig godt med. Det sies at 470 er en av de mest slitsomme klassene i forhold til mekk, og dette har vi allerede kjent godt på, sier han. Men den aller største forskjellen mellom skiff og 470 er imidlertid motstanderne, skal vi tro Emil.

– Den aller største forskjellen vil jeg si er konkurrentene vi seiler mot. I 29`er seiler man kanskje i snitt 2-4 år før man slutter for så å gå videre til en annen klasse. I 470 er det derimot mange seilere med mer enn 15 års erfaring i klassen. Dette er noe som gjør at nivået er utrolig høyt, og det er spennende å dele startlinjen med såpass store stjerner og dyktige seilere, sier han.

Som tidligere nevnt er forskjellene Julia opplever i overgangen fra 420 til 470 mye mindre.

– For meg er forskjellen mellom 420 og 470 relativt små, så tilpasningene har nok ikke vært like store for meg som for Emil. Den største forskjellen er nok størrelsen, og den fysiske krevende siden av båten. Det er store seil og mye som må dras og pumpes til enhver tid. Dette er både fysisk krevende og utrolig gøy! slår Julia Jacobsen fast.

Det blir spennende å følge dem videre

Karianne Melleby, tidligere 470-seiler

Da Karianne Melleby og Siren Sundby ga seg pga. henholdsvis jobb og familie på Karianne, og studier på Siren, skulle det altså gå 17 år til KNS igjen satset i 470-klassen. Det syns Karianne er flott.

– Det er veldig gøy at 470 har blitt en mixed klasse. Julia og Emil ser ut til å ha fått på plass et godt team i rekordfart, og de er allerede i ferd med å etablere seg i klassen. Det blir spennende å følge dem videre, sier Karianne Melleby.

Foto: Nikos Alevromytis

Følg med på KNS sine oppdateringer

Andre nyheter

Del innlegg

Laget av Kompani Kvam