Regatta

REGATTA

Oslo Race Week `24

I begynnelsen av juni skjer det: Kongelig Norsk Seilforening (KNS) inviterer hele seilnorge til å være med på Oslo Race Week 2024 – fra 8. til 16. juni 2024. Denne uken kommer til å samle seilnorge og tiltrekke seg internasjonal oppmerksomhet.

KNS søker samarbeidspartnere som vil støtte og eksponeres sammen med seilsporten, både som bredde- og elite-idrett.

Et innholdsrikt og kompakt program med 4 forskjellige seilkonkurranser i samme uke:
– Norges største damekonkurranser i seiling – Grundig Womens Regatta – baneseilas i Oslos havnebasseng med like båter.
– Et verdensmesterskap i offshore racing for doublehanded seilere, med et mannskap på to og 72 timer i ett strekk.
– En konkurranse med kongelig sus; Kongens serieseilaser. Her er Kong Harald regattasjef og inviterer entype båter til en tradisjonsrik regatta i Bunnefjorden.
– Verdens største overnight regatta, alle seilere har et forhold til den sagnomsuste Færderseilasen som arrangeres for 77 gang.

Grundig Women´s Regatta: Baneseilas for rene damelag som ble arrangert for første gang i 2022. Regattaen samler landets beste dameseilere i J70 båter og har blitt en stor suksess. Blant deltakerne finner man flere OL seilere og vinnere, verdensmestere og norgesmestere. Du finner også seilere som har seilt mye, men som aldri selv har fått ta styringen, fordi det som oftes er mannen ombord som har stått ved roret. Dameseilerne kommer fra hele landet og utlandet. Lagene stiller med 4-5 seiler i hver båt. Det er KNS som stiller med båter som her helt like, likt utstyrt av typen J70. KNS skal være en nullutslipp forening innen 2030, som et steg på veien skal denne konkurransen være fossilfri. Det betyr at alle båter som skal brukes under regattaen må drives av batteri eller seil. Når det gjelder selve seilkonkurransen så skal det ikke være vanskelig å få til, men til vanlig benyttes mange motorbåter ettersom man rullerer på hvem som seiler så mannskap byttes på sjøen. KNS søker derfor spesielt etter samarbeidspartnere som er opptatt av nullutslipp, bærekraft og miljø. 

Kongens Serie Seilaser: Denne populære regattaen har blitt gjennomført nesten hvert år siden 1919 ! I 1918 fikk H.K.H. Kronprins Olav sin første seilbåt som 15-åring. Året etter innstiftet hans far, Kong Haakon VII, en seilas som skulle bli en av seilerhistoriens lengste tradisjoner. Siden 1919 er H.M. Kongens Serieseilaser blitt arrangert hvert år, unntatt i krigsårene 1940-1945, og under koronapandemien i 2020. Regattaen har dermed blitt arrangert av tre kongegenerasjoner – Kong Haakon, Kong Olav og Kong Harald – hele 96 ganger.

KONG HAAKON – EN SJØENS MANN Norges nyvalgte konge viste allerede fra sin tiltredelse i 1905 en stor interesse for seilsporten, slik hans forgjenger, unionskongen Oskar II, hadde gjort. Kong Haakon ble medlem i KNS, og i Kongelig Resolusjon fikk vi beholde splittflagget. Kongen var utdannet sjøoffiser i Den danske marine. I 1919 gikk seilasen med starter i to klasser; senior med 17 deltagere og junior med åtte deltagere. Kronprins Olav deltok med sin «Teddy» i junior og ble nummer fem. Året etter ble flere båtklasser invitert, og siden har et stort antall båttyper fått delta. Vi finner båtklasser som har vært populære i sin tid, slik at utgående klasser har forsvunnet og nye kommet til; 6mR, 19 1/2 kvm, 22kvm «gammel» og 22 kvm nordisk, IOD, Drake, 5,5mR, 12 ½ kvm, Knarr, Soling H-båt, Yngling, Melges, IF, 11MOD, Express og Snipe. Kongesjaluppen K/B “Stjernen” er fast startbåt under regattaen, med H.M. Kongen selv som regattasjef

KONGENE OG STJERNEN Det er Kongen som inviterer til seilasen, og antallet klasser har de fleste år vært seks. Seilasene går over tre hverdager. Det er kun én start hver dag og løpene bestemmes tett opptil start hver dag, avhengig av vindretning og styrke. Inntil for 15 år siden var starten ved Bygdøynes, men ble så flyttet til sundet mellom Nakholmen og Lindøya for ikke å sjenere fergetrafikken inn mot Rådhuset. Løpene legges rundt faste sjømerker og utlagte bøyer i Bunnefjorden. Kongens motorbåt K/B Stjernen, med Kongen som regattasjef, er startbåt. Bemanningen for øvrig består av 4-5 KNS-medlemmer og Stjernens faste besetning. Oslo Race Week 2024 media side av 5 8

PREMIEUTDELING I KLUBBEN Premieutdelingen foregår etter den siste seilasen, og holdes ved KNS sine lokaler “Dronningen”. Etter noen velvalgte ord om seilasene sett fra startbåten, foretar Kongen selv utdelingen. Det hele i en ganske uformell og meget hyggelig atmosfære. Med tre dagspremier i hver klasse og sammenlagtpremier blir det mange hender å trykke. I god tradisjon lar gjerne rormennene sine mannskaper få gå frem og ta imot dagspremiene. Kongen avslutter det hele med å utbringe et seilerhurra for premievinnerne. Kronprins Olav var selvsagt deltager i mange år. Daværende Prins Harald deltok for første gang som mannskap ombord i en IOD i 1946, kun åtte år gammel. Det ble naturligvis mange serieseilaser for ham også inntil han ble konge. Etter seilasene i 1952 meddelte Kong Haakon at han følte det riktig å legge inn årene. For alle seilere var det en stor glede da Kronprins 

VM i ORC (Offshore Race Congress) double handed: For tredje året på rad skal Offshore Racing Congress (ORC) arrangere Verdensmesterskap i double handed. I 2024 er mesterskapet tildelt KNS.

Seilerne som melder seg på denne regattaen er tøffe nok til å delta på en regatta som varer i 72 timer. Her kan alt skje. Vær og vind møter båtene på veien.

I dette VM vil det være start i Oslo og målgang i Tønsberg, og således vil mesterskapet gå parallelt med den tradisjonsrike Færderseilasen. I og med at VM starter tre dager før Færderseilasen så vil VM seilerne gå i mål i Tønsberg kun et døgn før Færderseilerne.

I dagene før start vil båtene ha base på KNS´ marina på Bygdøy, Oslo, før båtene setter kursen ut fra hovedstaden på en regatta i Skagerak som er ca 325 nautiske mil, med målgang i Tønsberg. Løypetraséen baseres på den historiske banen fra Skaw Cup, en regatta som ble startet i 1953, som et samarbeid mellom norske KNS, KSSS og GKSS i Sverige og Royal Ocean Club. Dette var en tøff og prestisjetung regatta som la grunnlaget for en ny type havseilas i Skandinavia.

Når båtene går i mål i Tønsberg vil seilerne være en del av folkefesten på brygga med eget område for seilerne, og mulighet for å være med på felles arrangement med Færder-deltakerne.

FAKTA ORC: Offshore Race Congress er en internasjonalt organisasjon som har tildelt KNS VM i double handed 2024. ORC er ansvarlig for handikappsystemet som benyttes, slik kan store kjølbåter seile mot hverandre til tross for forskjeller innen design og størrelse. 

Færderseilasen: Regattaen som alle seilere i Norge har et forhold til, arrangerer i 2024 for 77. gang.

Historien om Færderseilasen viser hvordan samfunnet har påvirket båtlivet for flere generasjoner seilere. Å delta i denne regattaen dreier seg ikke bare om å vinne, men om gleden over å ferdes på sjøen, oppleve dag- og nattseilas i all slags vær og å tilpasse seg stadig økende krav til sikkerhet ombord.

Historien om Færderseilasen handler også om vår kystkultur og viser utviklingen fra tre- til plastbåter i fritidsflåten.

Dette er Norges aller største regatta og samler seilere på alle nivåer. Her kan man velge klasse etter nivå og ambisjoner.

Færderseilasen viden kjent som en av verdens største ”overnight” regattaer. Båtene starter utenfor Aker brygge. Tre fyrlykter i Oslofjorden er rundingspunkter for ulike lengder på de forskjellige regattabanene. Banenes lengde er avhengig av størrelse på båt. Alle båtene har målgang i Tønsberg, Vestfold, hvor det venter after sail med konserter og seilhistorier på Færderfestivalen. Færderseilasen har en lang historie bak seg. Fra en sped begynnelse med kun noen få ivrige seilere på startstreken i 1947 til dagens regatta. KNS tar vare på tradisjoner samtidig som seilasen utvikles og tilrettelegges for moderne båter med dagens forventninger. 

Laget av Kompani Kvam