I fjor kjøpte Stein Victor Svendsen (62) og tre venner en gammel, vakker trebåt, 10,5 m CR, som har en stolt historie, også i Færderseilasen.
Vennene Stein Victor Svendsen, Lars Tingstad, Lene Midling Jensen og Snorre Fossland eier den flotte trebåten «Solgang IV», og deltar i klassen for klassiske treseilere under årets Færderseilas. De var også med i fjor, der de fikk en tredjeplass.
– Vi gjorde det i grunnen godt i fjor, der vi vant Hollænderseilasen, fikk delt førsteplass i Asker trebåtfestival, og kom på tredjeplass både i Risør trebåtfestival og i Færder`n, smiler Stein Victor fornøyd. Laget har tenkt å delta i alle de samme regattaene også i år.
Under Færder`n tar man sikte på et crew på totalt åtte personer, inklusive de fire, faste båteierne.
«Solgang IV» har en fin historie fra Færderseilasens tidligere år, der den vant både i 1956 og 1957.
– Det var med konstruktøren selv til rors, sier Stein Victor, og sikter til Henrik Robert, båtens «far».
Ble bygget av skipsreder i 1954
Båten ble kontrahert av den kjente skipsrederen Rolf Ugelstad, og bygget på Holmen verft i 1954, et verft som Ugelstad selv eide. Båten var i skipsrederens eie mellom 1954-1977. Da ble den solgt til Jon Håkon Andreassen, som eide den inntil Stein Victor og de tre andre kjøpte den i 2023.
Et slikt smykke av en trebåt medfører både kostnader og enormt mye jobb, men det er på ingen måte til hinder for gleden med å eie og bruke den.
– Det er mye kostnader med eldre trebåter. Mest kostnad knytter seg til utstyr som går ut på dato. I tillegg har man jo stor arbeidsinnsats. Vi fikk båten fiks ferdig i fjor. I år er det pussing og lakking, og den blir enda mer strøken, sier Stein Victor, og fortsetter:
– Det er mye jobb, men det er en hyggelig jobb. Dessuten er vi jo fire som eier båten sammen. Vi liker å være flere når vi pusser båt, og det er aldri en som står alene med jobben. Å jobbe på båten innebærer mye sosial og hyggelig prat. Vi er jo «Solgang Social Club», gliser Stein Victor.
Og at de er gjennomførte i alle ledd er det ingen tvil om, for denne logoen finner man også på alt av glass om bord i båten.
Båten har virkelig «class», og mye av grunnen til at de fire båteierne falt for båten var nettopp interiøret, og at den var romslig inni.
Til årets Færderseilas har de investert i nytt forseil. Det er nødvendig skal de hevde seg i toppen. I fjor var det lite vind og varmt sommervær, noe som ikke var til fordel for «Solgang IV». Med det nye seilet har de rigget seg for å takle også rolige forhold.
– Det er en tung båt, og vi sliter i lite vind. Årets mål er å vinne. Vi har fått høyere tall siden vi har ny genoa, men er det lite vind er vi mer med i år. I fjor hadde vi vel 30 jibber gjennom Drøbaksundet før vi kom skikkelig i gang, forteller Stein Victor.
Syns Drøbaksund er det beste med Færder`n
Stein Victor er en erfaren Færderseilas-deltager, og har vært med ca. 30 ganger siden 1977. Han har vært med å vinne mange ganger.
– Vi vant overall med «Free Spirit» i 2008, med meg som skipper, sier han.
Når vi spør om hva som er det beste med Færderseilasen, er Stein Victors svar kanskje litt uvanlig.
– Det beste med Færder`n er Drøbaksundet! Det er der vi legger grunnlaget. Utenfor Breiangen er det ganske rett vei. Hvis vi man ligger først ved Filtvet velger man som regel korteste veien. Vi er som oftest raskest ut fra start og førstemann til Dyna, før vi blir tatt igjen av de større båtene. Så er det gjerne i Drøbaksundet vi tar dem igjen, sier Stein Victor.
Han tror lagets styrke er å finne vind når de andre båtene sliter.
– Vi er flinke til å finne vind på natten. Man må være superkonsentrerte på natten. Når vinden stilner vet vi hvor vi får vindeffekter/trakter fra land, der berget er varmet opp, sier mannen, som også har ekstra lokalkunnskap i området siden han har hytte i Drøbak.
Stein Victor vil passe på å fremheve det klassiske trebåtmiljøet.
– Det er et veldig hyggelig og hjelpsomt miljø, og vi får også tilfredsstilt konkurranseinstinktet gjennom regattaseilingen.
– Vi er veldig glade for å seile en så gammel og flott dame. Vi koser oss i båten, avslutter Stein Victor Svendsen.
FAKTA «Solgang IV»
Båttype: 10,5 m CR
Bygget: 1954
Totallengde: 15,89 m
Vekt: 18 bruttotonn
Blykjøl
Ombygget i Gøteborg i 1966, fikk blant annet doghouse, ratt og blykjøl