I 2026 gjentas suksessen fra 2023, når det igjen er klart for et nytt Half Ton Classics Cup på Hankø. I sommer tok ildsjelen Martin Kamperhaug med seg kjæresten på promotur tvers gjennom Sverige.
– Halvtonnmiljøet er kommet for å bli, og appellerer til alle. Bli med! oppfordrer primus motor Martin Kamperhaug i Half Ton Class Norway.
Med braksuksessen i 2023 friskt i minne, er det igjen klart for Classics Cup på Hankø, og Martin gjør selv en enorm jobb for å reklamere for begivenhetene.
Den blide sarpingen brukte likeså godt ferien sin i sommer på å reise på turné tvers gjennom Sverige i legendariske Göta Kanal, i en for anledningen spesialdekorert halvtonner, med et godt synlig budskap for andre båter og mennesker langs hele kanalen.
– I tillegg kom det enda mer regn. Da var det bare å koke mer kaffe
Martin Kamperhaug
Turen startet på den svenske østkysten sammen med kjæresten Ellen Sundby, der det først ble en liten pitstop og hygge i idylliske Sandhamn.
– Senere samme kveld ankom vi Nynäshamn etter frisk kryss på 45 nautiske mil i konstant regn, smiler Martin.
Dagen etter ventet Söderköping, før de startet på turen inn i Göta Kanal.
Martin kalte promoturen «lyxresan», og alle medlemmene i Facebookgruppa til Half Ton-klubben kunne følge med på oppdateringer og bilder gjennom jevnlige reisebrev fra turen.
Etter 62 nautiske mil med kryss til Mem ble det bråstopp for Martin og Ellen, da de etter eget utsagn «ble stuck med defekt sluse i gudsforlatte Tegelbruket».
– I tillegg kom det enda mer regn. Da var det bare å koke mer kaffe, forteller den alltid optimistiske Martin.
Mye idyll og mye venting
Etter noen dagers ferd var paret gjennom en minnesrik reise gjennom mange idylliske plasser, men det var også mye venting og påtvungne slappe og korte dager, ifølge Martin.
– Da vi skulle krysse Vättern for å hilse på 12mR S-2 møtte vi en defekt bro, som låste oss fast i Motala, sier Martin. Han kunne med et glimt i øyet røpe at han og Ellen fortsatt var venner, selv etter 37 sluser.
– Så kom vi oss ut fra fantastiske Vadstena og krysset Vättern. Halvtonneren er en perfekt kanalbåt! slår han fast.
Været gjennom Sverige ble bare bedre og bedre, men topp vær til tross – det var lite flyt med broer og sluser.
– Det var myyyyye venting, så vi kjente at vi ble litt ferdige med slusing. Vi starten en av dagene med å løfte en gangbro med et fall for å komme videre, sier Martin.
Et av høydepunktene var å møte Princess Svanevit 12mR S-2.
– Det var stor stas!
Neste mål ble å komme seg til Sjötorp for litt fredagshygge.
– Men vi endte opp i Lyrestad der ALT stengte kl. 17, så vi var nødt til å ta syklene fatt til Sjötorp, sier Martin.
Da de kom til Långedrag/GKSS ble det et lite mannskapsbytte, der Ellen mønstret av.
– Da ble det nytt mannskap den siste biten opp Bohuslänskysten. Jeg ønsket varmt velkommen til Vilma Skarning Kamperhaug, Aurora Skarning Kamperhaug og Ludvig Emil Kamperhaug, smiler Martin.
Han oppsummerer turen gjennom Göta Kanal som fantastisk, men at han er ferdig med sluser og slappe broåpninger for en god stund framover.
Seilte fra Belgia til England
Etter «lyxresan» satte Martin og Ellen seg på flyet til Belgia for å klargjøre gamle «Midnight X», som lå igjen i Nieuwpoort etter fjorårets cup.
– Etter et par dager med vårpuss i Belgia seilte vi «Midnight X» de 330 nautiske milene gjennom den engelske kanal, og var innom mange fine steder sørover på franskekysten, før vi krysset kanalen over til Cowes. Derfra seilte vi videre til Torquay i Torbay-bukta på «den engelske riviera», hvor vi skulle seile årets Half Ton Classics Cup, forteller Martin.
I England benyttet de selvfølgelig anledningen til å promotere for Hankø 26. Etterpå ventet en lang og fin seilas hjem til Norge.
– Etter cupen seilte jeg båten hjem til Grimsøy sammen med en kamerat på den første delen, så to dager alene, før jeg hadde med en annen kamerat fra Danmark og hjem. Planen var først å gå over Nordsjøen, men været tvang oss omveien gjennom Kielkanalen. Det ble totalt 900 nautiske mil, og det var helt topp å være på tur i en 1/2 tonner, forteller Martin Kamperhaug.
Han håper promoteringen gjennom sommeren gir resultater.
– Vi satser på 40 båter og enda flere fra utlandet enn forrige gang, sier Martin Kamperhaug.
Hankø Half Ton Classics på Hankø arrangeres i tidsrommet 3-8. august 2026.
Registrering for «early birds» er åpen – klikk her for å melde på