Alle har hørt om Helly Hansen (HH). Ihverfall alle som seiler eller står på ski. Ok, vi tar med alle som liker å ferdes utendørs. Varemerket står nok høyt på listen over de kjente i verden.
Tekst og foto: Bjørn Eckhardt
Det norske eventyret startet i 1877.
Helly Juel Hansen het sjømannen som var lei av å være kald og våt. Ikke fikk han jobbet effektivt heller.
Sammen med kona Maren Margarethe fant han på å dyppe klær i linolje. Fiskere ble de første kundene av oilskinjakke/bukse.
Og bedriften tok helt av etter prisen ekteparet fikk under Verdensutstillingen i Paris året etter.
I løpet av 5 år produserte ekteparet 10 000 plagg.
Helly Hansen har vært med helt fra start, og i mer enn 140 år har de ledet utviklingen…fra klær dyppet i linolje til HellyTech, det pustende tekstilet alle bruker i dag. Den veien har vært lang…
I dag er HH internasjonalt anerkjent. Seilerklær, tur og skiklær brukes i hele verden.
Langvarig samarbeid
I 1992 startet HH og KNS sitt langvarige samarbeid.
KNS trengte en partner til Færderseilasen, og HH ville bli enda mer profilert i seilsporten. Til og begynne med var HH logo og Færderseilasens logo like. Disse har helt klart forandret seg siden.
Vi lar KNS’ generalsekretær Anders Kristensen få ordet:
«Det var og er enormt viktig for KNS å få til et samarbeid med HH, som et norsk, sterkt varemerke. Det er viktig med kontinuitet og å bygge egen identitet. Å kjenne igjen et annet KNS-medlem på genser med logo skaper samhold. En HH-piquet med KNS-logo blir aldri feil, uansett hvor du er. KNS er en internasjonal forening, og det er uhyre viktig å ha en så tydelig identifikasjon og kobling internasjonalt som mulig. Dette legges merke til. I tillegg har samarbeidet med HH bidratt med støtte, identitetsbygging og kjennskap. Dette er viktig innen all kommunikasjon».
Sponsor-koordinator Vibeke Linderoth Grenness kjenner speielt godt til avtalen og hva HH har betydd for KNS:
«HH er tilstede på mange av KNS’ arrangementer. Fordelen går begge veier, KNS får veiledning om seilklær, redningsvester og annet utstyr som seilerne blir oppmerksomme på. Alle KNS-medlemmene får dessuten invitasjoner til VIP-handlekvelder 1-2 ganger i året. Med gode rabatter! Siste uke i april var en slik kveld i Brand Store-butikken deres med rabatt på alle varer. Som en del av avtalen er det klær til ansatte og trenere, samt frivillige, som gjør en jobb under foreningens arrangementer. På denne måten blir HH godt synlige i seilmiljøet. Dette er vinn-vinn, da KNS får klær og samtidig eksponerer HH sine produkter. KNS er dessuten svært opptatt av bærekraft, som også er i tråd med Helly-Hansen sin miljøprofil. På vegne av KNS takker jeg for et supert samarbeid, som kommer alle KNS-medlemmer til gode. Håper det varer i mange år».
Deretter tikker det inn en nyhetsmelding fra nettopp HH:
Våren/sommeren 2023 utvider vi vår skotøykolleksjon med nye tekniske seilerstiler, Supalight Watersport sko, er laget av resirkulerte materialer. Vi nevner: Forlatt, kastet fiskeutstyr, bøyer, ja alt som ellers ville forsøple havet.
Skoene er lettveiende og superraskt-tørkende. HH kompromisser ikke. Det har vi unngått i 140 år. HH utvikler. Til stadig noe bedre. Den nye gummiblandingen gir optimalt feste på dekk og svaberg. Selv i våte forhold.
De fortsetter reklamen;
Vår MaxVent teknologi vil sørge for å la luften sirkulere rundt foten. Supalight Watersport-skoen vil gi deg maksimal komfort under lange dager på sjøen. De avslutter med såle-egenskaper og beskyttende tåhette.
I Seilas’ redaksjon synes vi dette høres spennende ut. Vi ringer Helly-Hansen og får Salima Breie Jobarteh og Olav Rangsæter-Krøkenes på tråden. Vi utfordrer dem til å teste et par sko av denne typen.
Men, skulle vår testperson være misfornøyd, skriver vi testen slik som vedkommende opplevde den.
Vi kan høre, gjennom røret, at Salima og Olav i HH smiler. Selvsikre. Joda, det var helt i orden. Avtalen er ikke til å misforstå.
Seilas’ testperson stiller gladelig opp. Ja, det er sjelden Irene med sine to sider fra spalten «Irenes bysse» ikke er blid. Hun tar det sparket – skoene skal komme fra Holland om et par uker. 14 dager senere er skonummer 37 på postkontoret.
Her er Irenes dom over ny sko-kolleksjon fra HH:
Jeg har brukt fritidssko/joggesko/seilsko på dekk og svaberg i altfor mange år. Klart, å få et par til test utfordrer både følelse og rettferdighet. Rett skal være rett, ingen overdrivelse, sjekke om reklamen deres passer meg og mine føtter. Jeg er redd for å være for kritisk, men kjenner nok bedre etter nå, enn ved et normalt kjøp.
Det er alltid gøy å hente pakke på postkontoret. Ekstra spent denne gang. Under lokket åpenbarer godsakene seg. Fargene er akkurat som på bildet fra HH. Hvitt og lyseblått. Veldig delikat fargekombo.
Skoene føles uvant trange å ta på, men når de først er der, sitter de som støpt. Den brede sålen ved helen sørger for veldig god balanse, noe jeg ble spesielt oppmerksom på da dekket krenget.
Jeg lærte raskt å stole på at jeg ikke gled, med disse skoene. De satt som limt. På berg og dekk.
Den super-raske strammingen, ble jeg fort fan av. For første gang synes jeg en sko er bedre uten strømpe enn med. Helly-Hansen reklamerer med en sko du ikke blir klam i. Jeg er helt enig, de ørsmå luftehullene gjør underverker. At jeg ikke ble sliten i føttene er nok nettopp det reklamen skryter av:
God passform.
Rask snøring.
Superfin lufting.
Sitter som limt til alt underlag som jeg beveget meg på.
Terningkast 6