Søk
Close this search box.

– Vi kommer tilbake

Skipper Per Algotsson og hans fem medseilere i den svenske båten «Farrgo» syns Færderseilasen var både tøff og morsom, og er ikke i tvil om at de skal fortsette å delta i seilasen.

– På Færder`n var vi et sammensveiset team på seks personer, som seiler ofte sammen, sier Algotsson. Han var selv rormann, mens resterende lag bestod av Josefin Nederman (luke), Cecilia Glittsjö (2.trim), Mattias Ekvall (1.trim), David Johansson (dekk) og Magnus Witting (stortrim).

– De har litt ulik erfaring innenfor seiling, men alle gjør en utrolig bra mannskapsjobb, sier Algotsson. Han er selv 56 år og jobber til daglig som salgssjef hos Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän. Han har seilt i kjølbåt siden han var 13 år.

– Jeg kan ikke tenke meg en morsommere båt

Per Algotsson

– Jeg begynte å seile sammen med faren min, og konkurrerte i en Banner 33RC i Sveriges største innsjø Vänern, utenfor Mariestad. Deretter har det blitt noen egne båter som jeg har kappseilet med, som Espress, X-79 og nå Farr30. Den eier jeg sammen med Magnus Witting, sier Algotsson. Denne båten har han seilt de siste seks årene, og er den som ble benyttet i Færderseilasen.

– Jeg kan ikke tenke meg en morsommere båt, som går skikkelig bra i all slags bølger og vær. Båten er en 30-foter, men seiler som en 40-foter. Det er imidlertid en krevende båt der man må være aktiv hele tiden, og den minste trimmefeil straffer seg, forteller 56-åringen.

Seilte fra Gøteborg til Oslo to dager før Færder`n

Svenskene seilte fra hjemmehavnen Björlanda Kile i Göteborg onsdag kveld før Færder`n, og var framme i Oslo torsdag ved lunsjtider. Turen til den norske hovedstaden tok ca. 20 timer.

– Vi hadde gunstige sørvestlige vinder på 7-8 m/s og en gjennomsnittsfart på 8-9 knop. Vel framme i Oslo lånte vi feriebåten til Marius Andersen, som vi fikk bo i fra torsdag til fredag. Marius seiler også en Farr30, «Pakalolo II». Vil bare si SUPERTAKK til Marius! sier Algotsson.

Selve Færderseilasen opplevde han og resten av crewet som tøff.

– Det var en deilig følelse å runde Færder fyr

Per Algotsson

– Vi opplevde Færder`n som ganske tøff, mye pga. ren kryss i 10 timer med ganske hard vind på 10-12 m/s. Kroppen måtte tåle mye juling, med en statisk posisjon mot vinden, og at det ble veldig vått. Det skjedde ikke noe spesiell dramatikk for vårt vedkommende, vi fulgte planen vår og veivalgene som vi hadde bestemt før start. Det var fullt fokus på å finne den mest strømgunstige ruta, forklarer Algotsson, som selv aldri hadde vært med i Færderseilasen før, mens noen i mannskapet hadde deltatt tidligere.

Etter hvert kom de seg ned til Færder fyr for runding.

– Det var en deilig følelse å runde Færder fyr, og sette spinnaker med bra fart på 15 knop mot mål, smiler den svenske rormannen.

Etter seilasen lot de båten bli liggende i Tønsberg, da laget skal tilbake for å seile NM i ORCI helgen etter.

– På søndag etter mesterskapet seiler vi båten hjem til Göteborg. Men vi kommer tilbake til Norge for å være med på Europamesterskapet i ORCI på Hankø, forteller Algotsson.

– Vi har seilt en del race gjennom årene, men det som er mest likt Færderseilasen er Tjörn Runt. De to regattaene påminner en hel del om hverandre, med mange båter og stor folkefest, sier Algotsson.

Synes Færder`n var bra arrangert

Teamet er godt fornøyde med hvordan Færder`n ble gjennomført, med båtfart, høyde- og veivalg, men de mener også at de har litt å gå på resultatmessig. Båten kom inn til en beregnet tid på 13.30 timer, noe som ga dem 10.plass i klassen NOR Rating m/spinnaker R5.

– Resultatet kunne vært bedre, men vi vet at det er vanskelig å slå de større båtene, spesielt når det er mye kryss i hard vind, sier Algotsson.

Opplevelsen av å være med i seilasen ga mersmak.

– Vi syns Færder`n var bra arrangert, og det er ”riktigt kul” at det er et race som tiltrekker seg så mange seilere med ulike kunnskapsnivåer. Jeg gir tommelen opp til arrangørene. Vi kommer tilbake! lover Per Algotsson.

Følg med på KNS sine oppdateringer

Andre nyheter

Del innlegg

Laget av Kompani Kvam