Søk
Close this search box.

Vil etablere et fullt, norsk 69F-lag

De unge WASZP-seilerne Markus Berthet og Eira Nilsson har de siste to ukene vært en del av det norske 69F-teamet under 69F Grand Prix på Mallorca.
– Ordentlig kult og lærerikt å være med på! sier Markus til kns.no.

I et samarbeid mellom Foiling Norway og Xela Racing jobbes det nå med å etablere et fullt, norsk lag i klassen 69F. Dette er en rask, foilende enskrogsbåt, også omtalt som en «mini Americas Cup båt», som kan oppnå hastigheter på opp mot 35 knop. Det norske prosjektet er langsiktig, og målet er å være med på alle Grand Prix-eventene neste år.

Lærer av høyt meritterte proffer

Siden 18. oktober har Alexander Ringstad & co. vært på plass i Palma på Mallorca for å delta i årets fjerde Grand Prix-stevne. De tre foregående GP`ene gikk i Valencia i april, Sardinia i juni og Garda i september. Sammen med Ringstad består teamet av nederlandske Jorden van Rooijen, som har mye erfaring i 69F-klassen, og de to unge WASZP-seilerne Markus Berthet og Eira Svedal Nilsson. I tillegg var de heldige og fikk med seg en ekstra ressurs akkurat til denne GP-regattaen, nemlig nederlandske Bart Lambriex. Han er en merittert seiler, som har vært verdensmester i 49er, og er en av de nominerte kandidatene til World Sailing Awards.

– Det er veldig høyt nivå, og både jeg og Eira syns det har vært veldig gøy å være med å seile

Markus Berthet

Vi tok en telefon til Markus Berthet mens han fortsatt befant seg på den spanske ferieøya helt på slutten av GP-eventet. Markus kunne begeistret fortelle hvordan han og Eira tar til seg lærdom fra de erfarne seilerne.

PALLEN 69F GRAND PRIX 4 PUERTO PORTALS, EVENT 4.2: Det norske laget (i rødt) kom til slutt på tredjeplass sammenlagt. Bakerst ses Alexander Ringstad og Bart Lambriex. I første rad Jorden van Roiijen, Eira Nilsson og Markus Berthet. Førsteplassen gikk til nederlandske DutchSail – Janssen de Jong – Mixed, og andreplassen til franske Groupe Atlantic (Foto: ©Marta Rovatti Studihrad / 69F media)

– Akkurat nå er det Alex og de to nederlenderne som seiler, og som skal prøve å få til et godt resultat i GP. De har gjort det bra og ligger i snakkende stund på fjerdeplass sammenlagt (de endte på tredjeplass til slutt red.anm.). Jeg og Eira lærer masse nå. Akkurat denne uka seiler ikke vi to så mye, men vi er med teamet, og er med ut og ser på racene. Vi tar til oss mest mulig, sier Markus.

Grand Prix 4 på Mallorca er delt inn i to regattaer; 18.-23. oktober var det GP 4.1, mens det mellom 24.-29.oktober var GP 4.2.

– I den forrige GP`en seilte Eira og jeg sammen med Alex og Jorden. Så har vi fått med et par treningsdager i forkant av GP`en. Men det har ikke blitt så mange timer i båten. Det er veldig høyt nivå, og både jeg og Eira syns det har vært veldig gøy å være med å seile, sier Markus.

– Foilefølelsen i en 69F er ganske lik WASZP

Markus Berthet

De to unge WASZP-seilerne er med på teamet som en form for «lærlinger», der det gjelder å lære mest mulig av de mer erfarne folkene. Markus skryter av de to nederlenderne på laget.

69F GRAND PRIX 4 PUERTO PORTALS, EVENT 4.2: Den norske båten i aksjon (Foto: ©Kevin Rio / 69F media)

– Akkurat nå har jeg ansvar for seiltrimmen, der jeg styrer storseilet, og litt forsegl og fokketrim. Jeg liker at det er fysisk. Baarth har litt samme rolle som meg, så det er kult å høre og se hvordan han gjør det. Jorden har god peiling på hvordan trimme båten og få god fart. Han holder på med foiltrimmen på båten. Vi er heldige som har med ham, forteller Markus.

– Det er ordentlig kult å være med på dette, og kult at Alexander har tatt meg seg meg og Eira

Markus Berthet

Han er veldig glad for at Alexander Ringstad satser på yngre seilere, som et langsiktig ledd i å bygge et lag for framtiden.

– Det er ordentlig kult å være med på dette, og kult at Alexander har tatt meg seg meg og Eira. Vi er jo litt yngre seilere. De fleste som er med her nede er profesjonelle og litt eldre seilere. Vi setter pris på at vi får muligheten til dette, sier Markus.

69F GRAND PRIX 4 PUERTO PORTALS, EVENT 4.2: Den norske båten i aksjon (Foto: ©Marta Rovatti Studihrad / 69F media)

Voksende klasse som gir mulighet for en seilekarriere

Han hadde selv aldri seilt 69F tidligere, og hadde kun seilt i denne båttypen et par dager før den første GP`en,

– Det har vært en veldig bratt læringskurve. Båtfølelsen av å seile 69F er ganske lik WASZP, da tenker jeg på selve foilefølelsen. For min del drar jeg også med meg erfaring fra Skiff. Den er relativt lik 69F med tre seil, lens og måten man seiler båten, forklarer Markus. Han syns det er veldig gøy med raske båter, og en 69F-båt akselerer og får god fart umiddelbart etter at den foiler.

– En 69F kan enten ha tre eller fire personer om bord. Rormannen er storseiltrimmer og foiltrimmer. Så har man storseil, fokk og gennaker. Båten kan seile i hastigheter opp til 35 knop. Det er en veldig teknisk og kul båt, der samarbeid om bord er veldig viktig. Det er mye action under racingen, fortsetter Markus.

69F er en voksende klasse, der det etter hvert har blitt mange som satser ordentlig.

– Det er mange proffe seilere som kommer inn og er med å danne lag. Tidligere SailGP-seilere har brukt 69F som treningsbåt. Amerikanerne bruker jo 69F som treningsbåt for Youth Americas Cup også. 69F er den perfekte klassen hvis man har lyst til å seile og utvikle seg, og få seg en karriere innenfor seiling. Det er en veldig ung og fersk båt som flere og flere begynner å seile. Dette er fremtiden! hevder Markus.

Rett etter Mallorca er det en ny reise som venter for Markus og de andre seilerne. De har nemlig blitt invitert til en Invitational Regatta i USA i starten av november.

– Det blir ordentlig kult! Jeg har troen på at den norske 69F-satsningen kan bli bra, med enda flere timer i båten, og at vi kan gjøre det veldig bra framover, sier Markus Berthet.

FAKTA OM 69F
Bygget i karbon som garanterer en lett konstruksjon av høy kvalitet. Karbon-, aluminium- og stålformer sørger for at skroget, og alle OD-komponenter, er identiske.
Hver sammensatt båt og dens deler kommer med samsvarssertifikater, som viser kontroller utført i hver byggefase av «QI Composites», et kjent laboratorium for ikke-destruktiv testing innen motorsport og seiling.
Båten er 6,90 m lang, 2,1 m bred (3,58 m rack til rack), og 1,70 m dypgående. Den er utstyrt med et firkantet storseil, en hellektet jib og en gennaker med samlet seilareal på 69 m2 (39 m2 motvind).
380 kg totalvekt.

Følg med på KNS sine oppdateringer

Andre nyheter

Del innlegg

Laget av Kompani Kvam